1xbolt.blogspot.com - Kalota Béla "Eltűntek" című fotósorozata kis boltok, üzletek portál-portrékörképén rögzíti a város átalakuló arculatát, a rendszerváltás előtti kiskereskedelmi üzletláncok lassan változó, több nemzedék vizuális kultúráját meghatározó tipográfiáját, logóit, színeit, ahogy még töredékesen jelenünk részei, s ideig-óráig megtűrve egyszerivé esetlegesednek. Ebben a blogban közreadjuk és bővítjük a gyűjteményt, keressük és rendszerezzük a fennmaradt apró boltokat, mielőtt egy közeli üzletközpont és a változó fogyasztói igények között létjogosultságukat vesztik, s profilt, arculatot váltanak. ELTE BTK IKI KT & iNapló / 2010-

2010. december 22., szerda

Háztartási bolt

A háztartási boltok megjelenése Magyarországon az 50-es és 60-as évekre tehető. A második világháború után a kereskedelemben létrejött egy nagy súlyú állami szektor. A gazdaság stabilizálódásával a magyar szövetkezetek gazdasági szerepe megszilárdult. Ezek a szövetkezetek később összeolvadtak Általános Fogyasztási és Értékesítési Szövetkezetekké (ÁFÉSZ). A 60-as évekre az áfészek legnagyobb kereskedelmi vállalataivá váltak. Tulajdonukba tartoztak kisebb és nagyobb élelmiszer-vegyesboltok és a háztartási-vegyi áru üzletek is.

1956-ban készült híradóból az alábbi információkat tudhatjuk meg:
„A budapesti élet normalizálásáról szólva Kádár János megjegyezte, hogy Budapest élelmezését általában kielégítőnek lehet nevezni. Az élelmiszerüzletek előtt kisebbednek a sorok. Hosszú sorok állnak azonban a textilüzletek, a vasáruüzletek és a háztartási boltok, stb. előtt, minthogy az inflációtól való félelem rendkívüli vásárlóhullámot keltett.
A szegedi Délmagyar c. újság 1959-ben megjelent számában pedig a következő cikk volt olvasható egy háztartási bolttal kapcsolatban: „Gyorskiszolgáló háztartási bolt. „Holnap Szegeden megnyílik az ország első gyorskiszolgáló háztartási boltja." „Néhány hónappal ezelőtt kezdődött meg az átalakítási munka a Kígyó utcai háztartási boltban. (...) Egyelőre próbaként üzemeltetik az országban, ha bevált, több helyen alkalmazzák" (január 4., vasárnap).”
Magyarországon 1988 és 1998 között lezajlott a kereskedelem társasági formákká történő átalakulása és a privatizáció. A volt ÁFÉSZ élelmiszer üzletek, és az újonnan létrejöttek beszerzési társulásokat hoztak létre.

A háztartási boltok profilját elosztó új láncok jelentek meg: ilyen pl. a DM és Rossmann üzletek, ahol illatszereket, kozmetikumokat, higiéniai termékeket és tisztítószereket vásárolhatunk. A vegyi anyagokat és festékeket pedig megtalálhatjuk az Obi és Praktiker áruházaiban.
A háztartási boltok kínálatához képest ezekben az üzletekben és áruházakban nagyobb a választék és a rengeteg akciónak és kedvezménynek köszönhetően olcsóbban vásárolhatunk, ezért az önálló lakásközeli kisboltoknak nehéz helyzetük van, ha fel akarják venni a versenyt a nyereséges láncokkal.
Egyes háztartási boltok címét és elérhetőségét megtalálhatjuk az interneten:
• google térképen: http://maps.google.hu/maps?q=h%C3%A1ztart%C3%A1si%20boltok
• tuddmeg.hu: http://tuddmeg.hu/haztartasi-bolt/

Rendelhetünk, ill. megismerkedhetünk a háztartási boltok áruival:
• shopmánia: http://www.shopmania.hu/site?id=442
• egy háztartási bolt honlapja: http://www.uzletekxivker.hu/Haztartasi_bolt/723/


Források:
• MTI oldala:http://1956.mti.hu/pages/NewsArchive.aspx?id=fcea5197-0e71-44b1-9c3f-f700f1e7ddba
• Délmagyar c. újság oldala: http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/idoutazas_a_delmagyarral_a_tomegek_szocialista_nevelese/2101031/
• A kereskedelmi formák története és jellemzése Dr. Dudás Katalin. Pécs, 2009.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés küldése