kalap: elsősorban nemezből készült, csaknem kizárólagosan férfifejfedő. A
az európai polgárságot követve már a 18. században megjelent mezővárosaink lakosságának öltözetében, a parasztság körében a süveg rovására csak a 19. sz. elején terjedt el országosan.
A kalapdivat alakulása
Szűr Krisztina stylist szerint a kalap az évek során hol diadalmaskodó divatkellékként szerepelt, hol pedig felesleges rossz volt csak. Az elmúlt néhány évtizedben hazánkban nemigen találkoztunk a kalappal, míg más európai országban továbbra is az elegancia kísérőjeként tartják számon. Míg eredetileg pusztán az időjárás viszontagságaitól volt hivatva védeni viselőjét, addig a 19. században a jólöltözöttség fokmérője volt, amit éppen ezért minden nap viseltek. Fedetlen fővel csak a hajadon lányok jártak, az asszonyok mind kalapot - vagy a szegényebb rétegek képviselői fejkendőt - hordtak. Az 1800-as évek kalapjai kész művészeti remekművek voltak. A századvég erőteljesen fűzött derekaihoz óriási karimájú, díszes kalapok társultak. A 20. század első felétől, ahogyan terjedt a női munka, úgy jött divatba a szolidabb, egyszerűbb kalapviselet.
A mai kalapdivat gyorsan változik, mégis elmondhatjuk, hogy alapvetően újra a 19. század formái hódítanak: a karimátlan toque-kalapoktól kezdve a lefelé görbülő karimájú „cloche”-okon (harang) és felfelé görbülő bubi-kalapokon át a férfiszekrényből lopott cilinderformákig. A kalap ismét az elegancia kifejezési módja, egy adott ünnepi alkalom emelésére szolgáló kellék. A hölgyekre ugyan jellemzőbb, hogy kalapot vegyenek fel egy elegáns ruhához, azonban az uraknál az öltönyhöz felvett kalap ugyanolyan ritka, mint a frakkhoz hordott cilinder. A legtöbb ember télen vesz fejfedőt, azonban alkalmakra nem érzi szükségét. Egy olyan eseményen, ahol vélhetően sokan fognak kalapot hordani azért érdemes igazodni, hogy ne lógjunk ki a sorból, még ha nem is érezzük magunkat túl kényelmesen fejfedőnkben.
Fejviseletek a nagyvilágban
A fejviselet valamilyen formában minden kultúrában megtalálható. A fejfedõknek kettõs funkciójuk van: védik a fejet és díszítenek. Minthogy az idõjárás befolyásától óvják a viselõjüket (védenek a hidegtõl, a naptól, a széltõl), évszakonként, a földrajzi szélességtõl és általában a földrajzi helyzettõl függõen is változik formájuk. Ezért a hidegebb vagy forró vagy más szempontból szélsõséges idõjárású területeken a használják leggyakrabban. Az etimológia is sokszor elárulja ezt a rendeltetésüket, például a sombrero a „sombra” („árnyék”) szóval függ össze. Bár a fejet részben vagy egészben beborító kalapok, sapkák és fejkendõk viselésének tagadhatatlan a gyakorlati szerepe, díszítõ, vallási, mágikus és szimbolikus funkciójuk gyakran ugyanennyire fontos. Számos esetben - elsõsorban melegebb éghajlaton - a fejfedõk a fej díszítéseként jelennek meg, például tollakkal, szalagokkal, bõrdarabokkal. Számos vallás elõírja a férfiak és/vagy nõk számára a fej befedését. A kalap nagysága, színe, minõsége igen gyakran a viselõje társadalmi helyzetérõl, rangjáról vagy foglalkozásáról is tanúskodik (mint például a közel-keleti turbán vagy a kínai kalapok).
A kalapos mesterségről
A kalapos mester munkáját, a kalapkészítés folyamatát szintén a Magyar Néprajzi Lexikon segítségével mutatom be, hiszen a leírás pontos és lényegretörő.

A kalaposmesterség régi neve a süveges, süveggyártó. A süvegviselet a köznépi magyarság legrégibb fejviselete. 16–17. századi adataink szerint a pozsonyi, soproni, brassói süveggyártók ezres tételekben kereskedtek saját készítményeikkel. A süvegviselet nemcsak a katonaság, hanem az egész lakosság körében általános volt. Emellett tanúskodnak a 18. századi árszabások is, melyekben kalap csak elvétve kerül említésre. A süveges megjelölés mellett csak a 19. század fordulóján jelenik meg a kalapdísz. Ettől kezdve a fejviseletben is rohamosan teret veszít a süveg. A korábbi századokban a németlakta területeken tűnt fel először a kalap. A céhek is megkülönböztették a magyar és a német kalapokat.
A YouTube-on megtekinthető videón, amely a hortobágyi kalap elkészülését mutatja be, végigkísérhetjük a fent leírtakat.
A kalaposmester szemszögéből
Mihalkó Gyula az ország egyetlen kalaposa, aki máig az ősi technikát alkalmazza. Elmondása szerint a kalaposok ma már nem foglalkoznak az anyag elkészítésével, azt készen veszik, és később csak formázzák. Mivel a Hortobágy szélén él és dolgozik, így a kalapok alapanyagául szolgáló gyapjút is itt veszi a környékbeli juhászoktól.
A kézművesmesterségek jelenéről is meg van a mesterember véleménye: “Régen négyezer kalapos volt Magyarországon, csak az ipari forradalom, a gépesítés kivette az emberek kezéből a kenyeret. Ez a baj. Annak, amit valaki saját kezével hoz létre, a kézműves tárgyaknak nincs olyan becsületük ma, mint amit megérdemelnének. A kétkezi mesterek nagyon sok mindent meg tudnak csinálni, és sokkal jobb színvonalon, mint a gépekkel termelő üzemek. Hoznak vissza hozzám olyan kalapokat, amiket még nagyapám, meg édesapám készített, hogy újítsam meg, és annak csak annyi baja van, hogy lesütötte róla a szalagot a nap, kifakította, kicsit bezsírosodott. Azt az ember újra festi, újra formázza, azzal megint kibír egy emberöltőt, vagy kettőt.”
A teljes interjú itt olvasható, valamint riportfilm is készült a balmazújvárosi kalaposmesterről.
A kalaposok mai helyzete
Ahogyan azt Mihalkó Gyula is megemlíti, manapság nincs olyan becsületük a kézműves termékeknek, mint régen. A kalapdivat alakulása sem feltétlen kedvez a kalaposmestereknek, hiszen egyre kisebb jelentősége van annak, ki milyen kalapot hord a fején - ha egyáltalán hordanak. Bár kalapos mesterséget akár OKJ-s képzés keretein belül is lehet tanulni, nagyon kevés az erre vállalkozó fiatal. Az éppen divatos kalapokat már inkább a bevásárlóközpontokban, butikokban veszik meg az emberek, hiszen jóval olcsóbbak és utánuk járni sem kell; a minőség, az élettartam pedig nem számít, hiszen “jövőre úgyis kimegy a divatból”. A jelenleg működő kalapos műhelyek, boltok sorra zárnak be és tűnnek el Budapest utcáiról is. Zárásképpen álljon itt néhány példa ezek közül a kis boltocskák közül, melyek már elvesztették a harcot, vagy még kitartóan küzdenek a plázák egyere hatalmasabb uralma alatt is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése