1xbolt.blogspot.com - Kalota Béla "Eltűntek" című fotósorozata kis boltok, üzletek portál-portrékörképén rögzíti a város átalakuló arculatát, a rendszerváltás előtti kiskereskedelmi üzletláncok lassan változó, több nemzedék vizuális kultúráját meghatározó tipográfiáját, logóit, színeit, ahogy még töredékesen jelenünk részei, s ideig-óráig megtűrve egyszerivé esetlegesednek. Ebben a blogban közreadjuk és bővítjük a gyűjteményt, keressük és rendszerezzük a fennmaradt apró boltokat, mielőtt egy közeli üzletközpont és a változó fogyasztói igények között létjogosultságukat vesztik, s profilt, arculatot váltanak. ELTE BTK IKI KT & iNapló / 2010-

2010. december 7., kedd

A papír-írószer bolt


A papír és írószer mindig is az alapvető szükségleteink közé tartozott, és ez ma sem változott sokat, mindössze a papír-ipar szerkezete és a választék szélessége változott. A kereskedelemnek új, eddig sosem látott profiljai jöttek létre, s ennek megfelelően új arculatú irodaszer-boltok is létrejöttek.


Magát a papír-, és írószer-kereskedelmet két szektorra oszthatjuk ketté: az egyik a kiskereskedelmi ág, amelyet a szinte kihalófélben lévő hagyományos papírboltok, és a lakosságot igen könnyen meghódító bevásárlóközpontok óriási választéka elégít ki, a másik szektor pedig az irodaellátó szektor, melynek termékei alapszinten megegyeznek a hagyományos papírboltokéval, de mindezt professzionális szinten kiegészíti az irodai munkához mindenképpen szükséges, és kevésbé szükséges eszközökkel. Ilyen eszközök lehetnek például az elektronikai berendezések, irodai szoftverek és bútorok, vagy éppen akár alapvető élelmiszerek is.
De lássuk hol kezdődött el, és miként változott meg a papír-írószer kereskedelem.

A magyar etalon - Az ÁPISZ
Az ÁPISZ, azaz az Állami Papír és Írószer Kereskedelmi Vállalat 1949-ben jött létre, s mint a nevéből is adódik, állami kézben volt, egészen 1989-ig. Ekkor alakult át részvénytársasággá, de végül, többszöri tulajdonosváltást követően 2001-ben teljes egészében magántulajdonba került.
2004 augusztusában összevonták a Buda-Piért Kft-vel, s így jött létre az ÁBP Zrt. (Ápisz-Budapiért Zrt.), mely a mai napig fennáll. Profiljuk főként az irodaellátásra összpontosul, de így is meghatározó szereplői tudtak maradni a magyar papír-, írószer, és irodaszer-kereskedelemnek. Jelenleg 4 szaküzlete, valamint 14 franchise partnere végzi kiskereskedelmi tevékenységét.
És bár az ÁPISZ szót ma már csak az új cégnév feloldásábólkaphatjuk meg, ennek ellenére most is az életünk része lehet, hiszen a legtöbben a mai napig ezt a szót használják a papírbolt szinonimájaként, így akár egy Tesco-ban is megütheti a fülünket a következő mondat: „menj már el az ápisz-sorba egy vonalasért…”.


Bővül a választék
A nagy, multinacionális cégek és bevásárlóközpontok megjelenésével a papír-, író-, ésirodaszerek választéka hatalmas mértékben megnőtt. Ekkor vált 2 részre a papír-, és írószer-kereskedelmi piac: a kiskereskedelmet kielégítő boltokra és bolthálózatokra (mint például a KES Papír vagy a Green Papír), valamint a cégeket professzionálisan kiszolgáló irodaszer-boltokra és bolthálózatokra (ilyen például az Office Depot).

Viszont létezik egy olyan bolt-típus, amely szintén papír-, és írószer termékeket (is) árul, méghozzá mindkettőből a különlegesebb és más típusú felhasználásra létrehozott fajtákat. Ez a bolt-típus pedig a művészellátó, más néven hobbi-bolt, mely annak a szűk rétegnek biztosít termékeket, akiknek a hagyományos papír-, és írószer-boltok választékánál – a művészet szempontjából – professzionálisabb, speciálisabb eszközökre van szükségük. Ilyen bolt például aKreatív Hobbi és a Művészellátó.

Az irodaszer hálózatoknak a fennmaradásuk érdekében is szükséges a minél szélesebb választék biztosítása, hiszen ma már a cégek szeretik a logisztikailag egyszerűbb, „mindent egy helyről” módszert alkalmazni, így ha véletlenül az irodaellátó nem rendelkezik egy adott tárggyal, úgy a vásárló már el is pártolhat egy másik bolthoz, amely rendelkezik minden a számára szükséges felszereléssel.
Épp ezért az irodaszer üzletek termékei között nem csak olyan alapvető felszerelésekkel találkozhatunk, mint például a nyomtatópapír, vagy a tűzőgép, de a professzionális kiszolgálás érdekében ma már irodai bútorokat és elektronikai eszközöket is megtalálhatunk a repertoárban, sőt, egyes boltok már céges ajándéktárgyakat, tisztítószereket és tartós élelmiszereket is árusítanak. Ahhoz, hogy egy irodaszer-ellátó versenyben tudjon maradni, teljesítenie kell a speciális megrendeléseket is, és az árut is házhoz kell szállítaniuk.

Irodaszerdivat
Ahogy az lenni szokott, a széles választékkal együtt megjelent a design is az irodaszerek piacán, hogy így is jobban a maga irányába tudja csábítani a vevőket. Az ilyen termékek nem feltétlenül hasznosságukról vagy minőségükről híresek, de divatosságuknak köszönhetően igen népszerűek, főleg annak köszönhetően, hogy a legtöbb ilyen dolog amilyen gyorsan megjelenik, el is tűnik, hiszen szinte évente változik az aktuális divatszín és –formavilág, éppen ezért egyfajta kiváltságnak tűnhet egyes tárgyak birtoklása.
Ezeket az irodaszer-különlegességeket nem csak a magánszféra igényli, hanem ma már a cégek is, hiszen ezekkel az arculatukat is meghatározhatják, ami nagyban kihathat a cég sikerére is. A vállalatok egy része egy bizonyos gyártó termékcsoportjához ragaszkodik, míg mások viszont az imázsuknak megfelelő színű/vonaltervezésű termékeket választják, így például ha egy cég fekete vagy piros iratrendezőket használ, a füzetek, mappák, telefontartók, monitortartók, műanyag tálcák és egyéb irodai kellékek közül is pirosat, illetve feketét választ. 1

A „Föld védelmében”
A globalizáció hatására egyre fontosabb szerepet kap a környezetvédelem, így ma már az is lehet szempont egy bevásárlásnál, hogy a gyártott termék mennyire könnyen bomlik le, vagy milyen környezetre ártalmas anyagokat tartalmazhat.
A papír és írószergyártó cégek sem voltak restek, és azonnal piacra dobtak néhány környezetbarát terméket, melyekkel nem csak a környezetet védjük, de adott esetben a pénztárcánkat, vagy épp a gyártók pénztárcáját.
Az irodaszerláncok elektronikai termékeinél is jelen van ez a tendencia, így például a környezetbarát anyagokból készült eszközöktől kezdve az energiatakarékos típusokig bármit megtalálhatunk, amellyel ökológiai lábnyomunkat csökkenthetjük. Ezek a termékek igen népszerűek a környezettudatos cégeknél és magánembereknél, és egyes ilyen eszközök ára annyira alacsony, hogy az ilyen dolgokra nem ügyelő embereket is rá lehet bírni egy kis „jócselekedetre”.
A papírgyártás környezeti terhelése (és a papír-alapúság nehéz logisztikája) miatt kezd egyre több ember és cég áttérni a papírról az elektronikai vívmányokra, így például az emberek a levél helyett e-mailt írnak, a újságok helyett azok netes változatát olvassák, és könyvek helyett e-book-okat olvasnak. Az ezekhez szükséges eszközöket pedig megtalálhatjuk az erre szakosodott boltokban (így például az irodaszer-ellátókban is), úgyhogy a hagyományos papír-írószer boltoknak várhatóan egyre kevesebb forgalmuk lesz, s egyre több ilyen bolt zár majd be, bár a papírra vonatkozó igények sosem fognak megszűnni, mindössze leszűkül egy minimális, alapvető szükségleti szintre.

Pusztítom a konkurenciát, tehát vagyok
Az ilyen irodaszer-ellátó cégek üzemeltetése hatalmas biznisz, a „becsült adatok szerint az éves irodaszer-forgalom 2000-ben meghaladta az 55 milliárd forintot”2, épp ezért az évek múlásával egyre több irodaszer-ellátót találhatunk.
A kiskereskedelmi értékesítésre nem csak az előbb említett irodaszer-láncok lehetnek veszélyesek. Egyik legnagyobb fenyegetést a bevásárlóközpontok jelentik számukra, hiszen itt a vásárlók egyszerre kaphatnak meg minden általuk áhított terméket, így nem kell külön időt szánni a papír-, és írószer-termékek beszerzésére. Ilyen bevásárlóközpontok lehetnek például aTesco, a Cora, vagy éppen az Auchan; ezek a boltok rendkívül alacsony árukkal igen hatékonyan csábítják el a vásárlókat a hagyományos papírboltoktól, és az irodaellátókkal ellentétben, az ő kínálatuk szinte teljes mértékben egyezik, vagy még túl is szárnyalja a hagyományos papírboltokét.

Amire minden cég odafigyel: az iskolakezdés
Létezik egy olyan biztos időszak a papír-írószer boltosok évében, amikor szinte csak akarva lehet negatív mérleget kihozni: ez pedig az iskolakezdés előtti időszak; ilyenkor „az irodaszer-forgalom az éves eladások 25-30 százaléka, ami tízmilliárd forint körüli értéket jelent”3.
Iskolakezdés előtt szülők és nebulók ezrei látogatják meg a boltokat új füzetek és írószerek reményében, s nem ritka, hogy egy gyerekre akár 10 ezer forintot (vagy még többet) is költenek. A témáról rengeteg cikket találhatunk, így például minden évben találhatunk az árak összehasonlításával foglalkozó riportokat, és az iskola anyagi vonzatát taglaló cikkeket ésvideókat.

Sablonajándékok: a tollak, mappák, és ajándékkártyák
Karácsonykor szintén megnő a forgalom a papírboltokban; de itt nem csak ajándék-kiegészítőket lehet vásárolni, mint például a csomagolópapírokat, vagy ajándék-, és kísérőkártyákat, hanem akár komplett ajándékot is beszerezhetünk.
Ilyen ajándékok lehetnek például a naptárak, határidőnaplók, vagy egy egyszerű töltőtoll is. Bár meg kell hagyni, ezek elég személytelen ajándékok egy családtagnak, de például céges ajándékként tökéletesen funkcionálnak.
Egy szép töltőtoll viszont még egy családtagnak is szép ajándék lehet, és ha még gravíroztatnak is bele, úgy nemcsak személyessé, de mutatósabbá is teheti az ajándékot. Ebből a szempontból hatalmas a választék: egyszerű 100 forintos tolltól kezdve akár 600 ezer forintos (!!) töltőtollakat is találhatunk, melyek kígyófából, borostyánból, rájabőrből, mamut-agyarból (!), vagy éppen megkövesedett fából készülnek.

Kiállítások és rendezvények

Paperworld
Az egyik leghíresebb nemzetközi irodaszerekkel foglalkozó rendezvény a Paperworld, mely minden évben Frankfurtban kerül megrendezésre. A többnapos kiállítás és vásár olyan programokat ígér, mint például az aktuális papír-írószer piaccal kapcsolatos előadások, ahol a legújabb trendekre és az előrelátható piaci lehetőségekre is kitérnek, de például díj kiosztások, speciális show-k és interaktív ismeretterjesztő fórumok is szerepelnek a programban.

Magyar Papír- és Vízjeltörténeti Kiállítás
2010. április 6-ától július 17-ig az Országos Széchényi Könyvtár (OSZK) épületében Magyar Papír- és Vízjeltörténeti Kiállítás nyílt, ahol a magyar papíripar, papírkereskedelem és nyomdaipar papíralapú, különleges relikviáit tekinthették meg az odalátogatók. „A három kiállítóterem tárlóiban a magyar papírtörténet szinte minden ágának ritka termékei, különleges tipográfiával készült kisnyomtatványok, díszes folyóiratok, könyvek, füzetek, plakátok, eredeti vízjeles kéziratok, híres emberek vízjeles papírjai és saját vízjelei kaptak helyet, míg a nagyméretű kivetítőkön színes, mozgó, háromdimenziós papírmalom-modellek idézik fel a szerkezetek működését.” 4


További információkat találhatnak a következő linkeken:
Iskolakezdéshez kapcsolható cikkek: Origo - 2006, Origo - 2008, Origo - 2009, Origo - 2010, Index videó - 2010

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése