1xbolt.blogspot.com - Kalota Béla "Eltűntek" című fotósorozata kis boltok, üzletek portál-portrékörképén rögzíti a város átalakuló arculatát, a rendszerváltás előtti kiskereskedelmi üzletláncok lassan változó, több nemzedék vizuális kultúráját meghatározó tipográfiáját, logóit, színeit, ahogy még töredékesen jelenünk részei, s ideig-óráig megtűrve egyszerivé esetlegesednek. Ebben a blogban közreadjuk és bővítjük a gyűjteményt, keressük és rendszerezzük a fennmaradt apró boltokat, mielőtt egy közeli üzletközpont és a változó fogyasztói igények között létjogosultságukat vesztik, s profilt, arculatot váltanak. ELTE BTK IKI KT & iNapló / 2010-

2010. november 30., kedd

Kárpitos


A kárpitosmesterség a reneszánsz idején alakult ki, amikor megjelent az igény a kényelmesebb bútorok iránt. Ekkor a fa ülőalkalmatosságokon elhelyeztek egy puha réteget, amit kárpittal vontak be.
A barokk idején terjedtek el a teljesen kárpitozott ülőbútorok. Ekkor alakultak ki a fát szinte teljesen nélkülöző ülőgarnitúrák, a fotelek és kanapék mai megfelelői. Ezek már teljes egészükben kárpitozottak voltak, teljes felületüket szövet borította. A kárpitozás módszere és kellékei is folyamatosan fejlődtek. A sima kárpit anyagok mellett megjelent a szivacs, de emellett megmaradtak a régi anyagok, amelyek a mai napig használatosak.


A kárpitosmesterség mindennapi oldala

A kárpitozás célcsoportjai

Antik bútor kedvelők
Az interneten hirdető kárpitosok egyik célcsoportja az a réteg, akik antik bútoraikat szeretnék kárpitoztatni. Ez a réteg elsősorban régiségkedvelőkből áll. Ők általában antikosnál, régiségkereskedőnél vásárolnak egy régi, megkopott bútordarabot.
Ezek a bútorok szakszerű felújítást, anyagokat és eszközöket igényelnek. Ezeknek a feltételeknek teljes mértékben megfelelnek a nagy tapasztalattal rendelkező kárpitos mesterek.
Ők úgy tudják felújítani ezeket a bútorokat, hogy antik hatásuk teljes mértékben megmarad.
Ez köszönhető annak is, hogy a kárpitosmesterek mindig az adott bútorhoz illő, régies, korhű anyagokat használnak.
A régiségkedvelők elsősorban a régi vágású kárpitosmesterekhez fordulnak, akik igazán megbízhatóan dolgoznak, és garantáltan minőségi munkát adnak ki a kezükből, ami a megrendelő elképzelésének teljes mértékben megfelel.
Stílbútor kedvelők
Stílbútor
Ezek a bútorok egyediek és patinásak. Valószínűleg tulajdonosuk jobban ragaszkodik hozzájuk, mint egy átlagos ülőgarnitúrához, ezért felújíttatja és újrahúzatja ilyen bútorait. Ezek is nagy szakértelmet és speciális eszközöket igényelnek, csakúgy, mint az antik bútorok.
Ezek a bútorok nem csak más technikát, de más kárpitot is igényelnek. A rendelkezésre álló kárpitok nagyon sokfélék. A megrendelő nagyon sok szempont szerint választhat. Ilyen szempontok elsősorban a szín és a kárpit minősége, vastagsága, szépsége.
Ez a célcsoport is elsősorban a kis műhelyekhez fordul, ahol elképzelései szerint újítják fel megkopott stílbútorait.
Nagy „bútorfogyasztók”
Harmadik célcsoport a nagyobb szállodák, hivatalok, közintézmények. Ezek az intézmények inkább áthúzatják bútoraikat, mint újakat vesznek, mert pl. egy hivatalban olcsóbb az összes bútort áthúzatni, felújíttatni, mint az összeset újra cserélni.
A kárpitozás tehát számukra is nagyon fontos, mert kisebb összeget kell befektetniük az újrakárpitozásba, mint a teljes bútorcserébe, de az intézmény bútorai egy felújítás és újrakárpitozás után teljesen újszerű állapotba kerülnek.
Ez a célcsoport nem a mesterekhez fordul, hanem a nagyobb cégekhez, akik sok alkalmazottal rendelkeznek, így rövid határidőn belül nagy mennyiségű bútort képesek felújítani.
Háztartások
A mai háztartások szinte egyáltalán nem élnek a kárpitozás nyújtotta lehetőségekkel. Napjainkban egy kanapé vagy ülőgarnitúra hamarabb megérik a cserére, mint az újrakárpitozásra. Ha egy családban elkopik a kanapé, nem a felújítás az első gondolat, hanem a közeli bútoráruház, ahol nagy választékban kaphatók a ma már cserélhető huzattal árusított fotelek, ágyak, kanapék és ülőgarnitúrák.
Az újabb modellek már esélyt sem adnak arra, hogy a bútorok eljussanak a kárpitos műhelyig. Ezeket a bútorokat már levehető és cserélhető huzattal árusítják. Ezek az új kárpitok egyszerűen lezipzárazhatók a bútorokról. Könnyű anyaguknak köszönhetően egyaránt tisztíthatók szárazon, egyszerűen, egy nedves ruha segítségével, vagy mosógépben, a teljes tisztaság érdekében. A régi, gyári kárpit nem csak tisztítható, hanem könnyedén lecserélhető is, hiszen az új kanapékra nagyon sokféle kárpit kapható a bútoráruházakban a legkülönbözőbb színekben és mintázatokban.
Ennek elterjedésének a következménye, hogy ma már szinte alapkövetelmény a bútorvásárlásnál, hogy a kárpit otthon is könnyedén tisztítható és cserélhető legyen. A legtöbb bútoráruház már igazodik ezekhez az igényekhez, így kanapéikat így árusítják:
Könnyű tisztán tartani; levehető, mosógépben mosható huzat. Az összehangolt huzatválasztékkal könnyen új hangulatot teremthetsz.
Természetesen vannak olyan családok is, akik ragaszkodnak régi bútoraikhoz, így felújíttatják őket. Ezt az igényt az is alátámasztja, hogy rengeteg olyan bolt és szövetáruház van, ahol kifejezetten bútorszöveteket lehet kapni a lehető legszélesebb választékban.
A régi vágású kárpitosmesterek szolgáltatásait csak egy szűkebb, speciális réteg veszi igénybe. Azonban ez az érdeklődő réteg állandó, hiszen antik bútorokat kedvelők és nagy közintézmények mindig lesznek, akik igénybe veszik a régi vágású és kárpitozással foglalkozó nagyobb cégek szolgáltatásait is.

Oktatás
Kárpitos képzés is folyik, elsősorban szakiskolákban. Egy ilyen szakiskolában tanító tanár véleménye szerint az újonnan kikerülő kárpitosok nem olyan jó szakemberek, mert nincs lehetőségük megfelelő gyakorlatra. Ahol gyakorlatukat töltik, ott nem engedik nekik, hogy kipróbálják elméleti tudásukat.


A kárpitosmesterség művészi oldala

Kárpitművészet
A kárpitművészet a kárpitosmesterség egyedi formája. Ennél a műfajnál nem a bútorok kárpitozásán van a hangsúly, hanem egy művészeti alkotás létrehozásán. Ezek az alkotások elsősorban falikárpitok. A művészek különféle technikákat, anyagokat, eszközöket alkalmaznak, ezeket keverik és variálják, hogy kialakuljon egyedi stílusuk mind képeik témáiban, mind az elkészítés folyamatában.
Míg a bútorkárpitozás az asztalos szakával van nagyon szoros kapcsolatban, addig a kárpitművészet nagyon szorosan összekapcsolódik a textilművészettel.

Oktatás
A kárpitművészek többsége a Magyar Iparművészeti Főiskola Gobelin szakán tanult. Ma a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen indul ugyan Textiltervező szak, de nincs gobelin szakirány. Textil szak szakirányai: szövöttanyag-tervező, nyomottanyag-tervező, kötöttanyag- és formatervező, öltözéktervező, öltözék-kiegészítő tárgy (bőr) tervező .Középiskolai szinten Szegeden folyik gobelin és textil szakos oktatás a Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában és Budapesten, a Képző-és Iparművészeti Szakközépiskola és Kollégium Textilműves szakán.

Magyar Kárpitművészek Egyesülete
Az MKE 1996-ban alakult országos szakmai egyesület. Célja a szalmai érdekképviselet, tárlatok és kiállítások szervezése, archívumból és műhelyből álló falikárpitközpont létrehozása. Az egyesület céljai között szerepel a szövött kárpit műfajának fenntartása, újszerű fejlesztése. E mellett az egyesület fontos célja az is, hogy a kárpitművészettel foglalkozókat összegyűjtse egy egyesület keretében. Fontos feladatuknak tartják a kárpitkészítés hagyományának megőrzését és továbbörökítését.
Corvin kárpitok
Corvin-kárpitok
Az egyesület eddigi legnagyszabásúbb munkája a Corvin kárpitok elkészítése volt, melyen 34 kárpitművész dolgozott az Országos Széchenyi Könyvtár felkérésére. A kárpitok előkészítési munkálatai 2003-ban kezdődtek meg a Budavári Kárpitműhelyben. Ekkor még csak a tervezési szakaszban tartottak a művészek. Ekkor elkészült 34 önálló vázlatterv. Minden tervezésben résztvevő művész a kárpitok készítésében is részt vett. A készülő falikárpitokon egyszerre 8-9 művész dolgozott, és kéthavonta váltották egymást a munkában. A teljesen kész Corvin kárpit ok 2008-ra készültek el.
Az OSZK azért kérte fel a Magyar Kárpitművészek Egyesületét a Corvin kárpitok elkészítésére, mert 2008 a reneszánsz éve volt. A Corvin kárpitok abszolút a reneszánsz jegyében készültek el, hiszen Hunyadi Mátyás könyvtárnak, és a reneszánsz kor tiszteletére készítették el őket.

Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége
Az MKISZ-en belül is vannak a kárpitosság művészibb oldalával foglakozó kárpitos művészek. Ők a Textil Szakosztály tagjai, szakmai tevékenységük a szövött falikárpit és szőnyegtervezés. A Textil Szakosztály művészei gyakran alkotnak, így műveikkel különböző pályázatokon indulnak, és kiállításokat szerveznek. A Szakosztály tagjai csoportosan és egyénileg is jelentős hazai és külföldi sikereket értek el, ezzel is képviselve a magyarországi textilművészeket.


Kárpitművészek

A Magyar Iparművészeti Főiskolán tanult, a Magyar Kárpitművészek Egyesületének elnökségi tagja. Falikárpitok készítése mellett grafikákat is készít. Műveit, melyek elsősorban természeti képek, megtaláljuk többek között New Yorkban, a Magyar Főkonzulátuson, Moszkvában, a Magyar Külkereskedelmi Kamara Kirendeltségén, a Magyar Nemzeti Bankban, több zeneiskolában, és a XXII. kerületi önkormányzat dísztermében.
A Magyar Iparművészeti Főiskolán tanult, kezdetben figurális műalkotásokat készített, később a természeti elemeket részesítette előnyben, de visszatért a figurális alkotáshoz. Műveit többek között megtaláljuk a Budapesti Hilton Hotel előcsarnokában.
A Magyar Iparművészeti Főiskola Goblein szakán végzett. Magyarországon több egyéni kiállítása is volt, művei azonban láthatóak voltak Amerikában, Norvégiában és Franciaországban is. Műveit itthon az Iparművészeti Múzeumban, a Rippl-Rónai Múzeumban és a Szombathelyi Képtárban láthatjuk.
A Magyar Iparművészeti Főiskolán tanult, a Budafoki Művész Fórum alapító tagja. Itthon több önálló kiállítása is volt, külföldi tárlatokon is részt vett műveivel.
Kossuth és Munkácsy-díjas kárpitművész, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia tagja. Pályája elején selyemfestéssel foglalkozott, később színházi jelmez és kelléktervezéssel foglalkozott. A ’70-es évek elején tért vissza eredeti szakterületéhez, a kárpitművészethez. Alkotásait jelentős magyar közgyűjtemények őrzik (pl.: Iparművészeti Múzeum), de több jelentős munkája díszít néhány evangélikus templomot is.
A Magyar Iparművészeti Főiskolán tanult. Elsősorban díszítőszerepű, dekoratív munkákat tervezett építészeti terek számára. Műveit többek között megtaláljuk a Madách Színházban és a Ferihegyi Repülőtéren. Itthon halála után rendeztek tiszteletére egy emlékkiállítást. Műveivel azonban nagyon sok külföldi csoportos kiállításon vett részt, többek között New Yorkban és Tokióban.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése