1xbolt.blogspot.com - Kalota Béla "Eltűntek" című fotósorozata kis boltok, üzletek portál-portrékörképén rögzíti a város átalakuló arculatát, a rendszerváltás előtti kiskereskedelmi üzletláncok lassan változó, több nemzedék vizuális kultúráját meghatározó tipográfiáját, logóit, színeit, ahogy még töredékesen jelenünk részei, s ideig-óráig megtűrve egyszerivé esetlegesednek. Ebben a blogban közreadjuk és bővítjük a gyűjteményt, keressük és rendszerezzük a fennmaradt apró boltokat, mielőtt egy közeli üzletközpont és a változó fogyasztói igények között létjogosultságukat vesztik, s profilt, arculatot váltanak. ELTE BTK IKI KT & iNapló / 2010-

2011. január 1., szombat

Fodrász

Első feljegyzéseink a hajápolásról Krisztus elött 4000-körülről származnak az egyiptomiaktól. Már ekkor készítettek fésűt kiszárított halcsontból. Ezen kívül vízből és citrusfélék leveléből sampont készítettek, balzsamként állati vagy növényi zsiradékokat, olajakat használtak. A hajfestés is ismerős volt már számukra, ehhez hennát használtak.
A haj hosszúságából már az ősidőkben is rangot, társadalmi státuszt határoztak meg. A hosszú haj a nemesek, harcosok kiváltsága volt, míg rövid haja a szolgáknak, rabszolgáknak volt, többnyire higiéniai okokból.

Sok mindent lehetett megállapítani a haj viseléséből: a honfoglalás korában könnyen meg lehetett különböztetni a hajadont az asszonytól, mivel a hajadonok kiengedett hajjal jártak, az asszonyok hajukat kontyba fonták és kendő, főkötő alá rejtették. Innen ered az a mondásunk: „bekötötték a fejét”


A nők hajmérete sokáig megmaradt hosszúnak, lényegében az I. Világháború következménye lett a rövidebb, praktikusabb hajviselet elterjedése a nők körében. Mivel a nők is kivették a részüket a kemény munkából, szükségük volt praktikusabb, kényelmesebb viseletre mind a ruhák, mind a hajuk terén.
Az első fodrászszalon már jóval az I. Világháború előtt létrejött, pontosabban 1635-ben nyílt meg Párizsban. Az 1820-as években Eugéne Schueller feltalálja a hajfestéket, majd alapít egy céget L’oréal néven, és nagy karriert fut be vele. A Ströher testvérek, a Wella cég alapítói a tartóshullám gépek szabadalmának tulajdonosai. Ők fejlesztették ki az ehhez tartozó dauervizet és fixálót is.


Fodrászat ma, fodrászat az interneten

A rövid történeti áttekintés után  körbenéztem az interneten. Sok féle keresőszóval próbálkoztam, de se a wikipédián, sem a google-ön nem nagyon találtam semmit. Ezután témakatalógusok átnézésével kerestem információkat. A fodrasz.lap.hu – n és a fodraszat.lap.hu-n találtam érdekes dolgokat. Ezek között vannak játékok, webshopok, hajárak és még sok más:



Európai hajak eladása - Minőségi hajak kereskedelme
Mint számomra kiderült, a hajnak nem csak a hosszát, hanem a súlyát is mérik, ez alapján is változik az ára. Ezen az oldalon hajhosszabbítással és hajeladással is foglalkoznak, külön kategóriában az indiai, orosz, európai hajak, és külön csoportban a magyar hajak. ( A magyar haj közel a legdrágább!)

Magyar, osztályozott, natúr haj:
10 dkg
40 cm35.000.- Ft-tól
50 cm50.000.- Ft-tól
60 cm60.000.- Ft-tól
70 cm70.000.- Ft-tól

Webáruházak:
- Fodrászcikk webáruház
Nem csak fodrászcikkeket, kozmetikai kellékeket is árul. Elég nagy választékban.


- Figaro fodrászat webáruháza
Szintén fodrászkellékeket árul. Érdekességként azt találtam az oldalon, hogy kétféle árkategóriában kínálják a termékeiket: van egy lakossági árjegyzék, melyből minden halandó válogathat. Ezt excel táblázat formájában jeleníti meg nekünk. A másik árjegyzék fodrász árjegyzék néven szerepel, melyet csak a regisztrált fodrászok számára jeleníti meg a rendszer.


- Fodrászbútor – Ön megálmodja, mi megvalósítjuk
Ezen az oldalon mindenféle fodrászbútort találtam, kezdve a hajszárító búráktól a hajmosó állványokon át a várószékekig. Itt találtam ezt a képet, kiegészítők néven.




Fórumon is jelen van a hajszobrászat
SG Fórum – Frizura címen találtam egy viszonylag jó összeállítást a hajproblémamegoldása témakörben. Hozzá értő személyek válaszolgatnak a kérdésekre, egész jó tanácsokat adnak (már amennyire én ezt meg tudom ítélni…), bár engem egy kissé zavart, hogy a válaszok többségét „cuki” nyelven írták meg. 2010 szeptemberében szóltak hozzá utoljára az oldalhoz, úgy látszik azóta nincs több hajprobléma…



Gedeon bácsi fodrászos játék vs. Emo fodrászos játék
Egy kicsit nézelődtem a fodrászos játékok között, és így találtam rá Gedeon bácsira. Ahogy elmeséli a játékszabályt az egy kicsit vicces, mivel leginkább kalapácsokat és parókákat látni a képen, de ha elkezded játszani a játékot, rögtön kiderül, hogy egy parókaelhelyező memóriajátékba csöppentél. Ha nem találod el kinek melyik parókát kell adnod, akkor a kopasz próbababa csipogni kezd, mintha ráléptél volna egy gumikacsára. Mindenesetre a grafikája elég mókás.

Ezen kívül találtam még egy játékot, ami elsőre felkeltette az érdeklődésemet. Emo fodrászos játék címen szerepelt, de nem érte el a kívánt hatást. Egy ilyen játéknál az ember azt várná, hogy ha nem lett jó a haj, amit készített, akkor az emos próbababánk valamit reagál. Nem feltétlenül arra vártam, hogy elkezdi vagdosni magát, de legalább sírhatott volna egy kicsit. Ehelyett semmi sem történik. Csak színezgethetsz a haján. Azért itt a link, hátha nektek történik valami…

Szerintem Gedeon bácsi parókahosszal nyert!


Milyen haj állna jól nekem? Vagy neked?
Ezekre a kérdésekre adhatnak választ a frizuraszerkesztő szoftverek. Én ilyen szoftvereket a fodrász.lap.hu-n találtam. Volt olyan, ahova kép betöltése után ki lehetett próbálni, hogy milyen fazon, szín, méret állna jól, ezeket a szoftvereket le lehetett tölteni, általában az origo.hu-ról. De találtam olyat is, amelynél nem volt letölthető szoftver, viszont céges rendezvényekre szívesen kimennek, sőt akár fodrászt és sminkest is visznek magukkal. Ennek valószinűleg meg is van az ára…


Magyar mesterfodrászok
Végül megemlíteném még a szakma mestereit. Hajas László, Zsidró Tamás, Zsiga Renáta, Binder Géza, Kucsera Zsolt. Csak pár a nagy nevek közül. Úgy gondoltam, a saját bemutatkozásukhoz nehezen tudnék hozzátenni, így maradtam a linkeknél.



Készítette: Agárdi Mária

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése